perjantai 29. toukokuuta 2015

Gadgets gadgets gadgets!

Harmittelin vähän pokkaria hankkiessa, kun siinä ei vielä ollut Wi-Fiä kaiken muun hyvän lisäksi. Olen katsellut, kuinka kätevästi esimerkiksi Marin 70D:stä siirtyvät kuvat eteenpäin sometettavaksi, ja olisihan sellainen aika siistiä. Olen itse meinaan todella laiska kuvankäsittelijä ja pyrin aina saamaan kuvista jo valmiiksi sellaisia että ne voi vain lyödä julkaisuun värejä säätelemättä. Valkotasapaino on muuten sellainen asia, jota harva tuntuu ymmärtävän ja valitellaan kovasti keltaisia valoja jne. Saahan niihin vaikutettua, ja vaikka Picasalla loput tarvittaessa… No tuo meni vähän aiheen ohi jo. Kamera ja langaton tietoyhteys – olisipa herkkua. Juttelin tästä vähän aikaa sitten nörttiystävälleni, joka siitä jonkun ajan päästä lähetti minulle kuvan verkkokaupasta, jossa myydään langattomalla yhteydellä varustettuja muistikortteja. Tuijotin kuvaa hetken suu auki, löin Googleen sanat Toshiba FlashAir ja noin neljä minuuttia myöhemmin sähköpostiin kilahti Amazonista tilausvahvistus.


Ennen tilausta kannattaa toki tarkistaa, tukeeko kamera näitä. Luetteloita löytyy valmistajan sivuilta. Oma Olympus Stylus Xz-10 löytyi luettelosta, ja siellä on myös lähes kaikki Penit (mun Pen on liian vanha malli, toki sitä voisi testata onnistuuko silti). Tämä toimii siis niin, että tuo muistikortti toimii jonkun sortin Wlan-asemana. Nettiin sillä ei saa yhteyttä, mutta sen muodostamaan verkkoon voi muodostaa suojatun yhteyden esimerkiksi tietokoneella tai älypuhelimella ja tallentaa kuvat langattomasti kamerasta toiseen laitteeseen. Olen esimerkiksi itse kynsien iltalakkailija ja joskus on kovasti vaivalloista ottaa kuvia ja sitten vielä alkaa yömyöhään askarrella läppärin kanssa niitä muistikortilta sähköpostin kautta puhelimeen. Tämän avulla saan kuvat suoraan muistikortilta puhelimeen instagrammattaviksi, kuinka siistiä! 

Vastaanottavaan laitteeseen pitää asentaa FlashAir-sovellus, jonka saa ilmaiseksi. Sen saa myös Lumiaan, mikä ei aina ole niin itsestäänselvää! Eikä muuten käynyt mielessäkään ennen tilausta, onneksi kävi hyvin. Ensin laitetaan kamerasta yhteys päälle, sitten yhdistetään puhelin muistikortin verkkoon ja avataan sovellus, josta kuvat saa valita ja tallentaa. Muutaman näppäilyn verran toki joutuu tässäkin nähdä vaivaa, haha. On kuitenkin tosi kätevää saada siirrettyä kuvia jaettavaksi vaikka reissun päällä, mikä tällaisena somen kulta-aikana voi olla yllättävänkin tärkeää, krhm. Mua ainakin harmitti vaihtoehdot joko a) olla julkaisematta Instassa kuvia matkan aikana tai b) julkaista rakeisia kännykuvia. Ehkä vähän sarjassamme “en olisi uskonut, mutta näköjään olen sellainen ihminen”. Mun Insta-tileillä on yhteensä yli 500 seuraajaa tässä vaiheessa, niin on siitä vaan tullut tärkeä asia saada heille postattua materiaalia ja tavallaan pitää sitä kautta yhteyttä. 

Näitä FlashAir-kortteja saa eri kokoisina, ainakin 8 GB, 16 GB ja 32 GB. Hinnat ja toimituskulut vaihtelee todella paljon varsinkin ulkomailta tilattaessa, mutta tämä kortti tuli maksamaan mulle toimituskuluineen noin 35 euroa Britti-Amazonista. Toimitukseen meni noin viikko. 

Olen tuota nyt käyttänyt tämän viikon ja sen perusteella voin suositella, 5/5. Ihania leluja ne keksiikin ♥

2 kommenttia:

  1. O.o!! TOIMII MUN KAMERASSA EI TARTTE OSTAA UUTTA KAMERAA!! (Ja logiikka on? :D) Niin..tuu jo veronpalautus tilillee yhyhyhyhyhyy tahtooo.. eiku siis pakko hankkia!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvasinkin että innostut tästä :D on hieman kuitenkin halvempi kuin uusi kamera!

      Poista

Kerro!